Wśród zwyczajów ślubnych, osobne miejsce zajmuje rytuał zwany oczepinami. Ma on miejsce w czasie wesela, zwykle koło północy i wiąże się z szeregiem zabaw i konkursów, w których biorą udział w szczególności panny i kawalerowie. Tradycyjnie oczepiny to przejście panny w stan zamężny, a ich nazwa pochodzi od czepca, który zastępował o północy wianek na głowie młodej mężatki.
Przez część par oczepiny uważane są za przeżytek, a zabawy podczas nich występujące za infantylne, jeśli nie żenujące. Od Państwa Młodych zależy czy i w jakim zakresie zastosują wypisane poniżej elementy oczepin, ale warto zaznaczyć, że tradycja i przyzwyczajenie jest w tym zakresie dosyć silne i część gości, szczególnie starszego pokolenia, nie będzie sobie potrafiło wyobrazić bez nich wesela. Może więc warto wybrać coś z podanych propozycji.
Najpopularniejszy zwyczaj oczepinowy to oczywiście rzucanie pannom wianka lub bukietu przez Pannę Młodą i krawatu kawalerom przez Pana Młodego. Złapanie fanta gwarantuje zamążpójście w ciągu roku po weselu pannie i kawalerowi, którzy muszą teraz odtańczyć wspólnie swój „pierwszy taniec”.
Inne zwyczaje oczepinowe:
- Baloniki z karteczkami w środku. Na karteczkach wypisuje się obowiązki domowe (wyrzucanie śmieci, pranie, prasowanie itd.). Państwo Młodzi kolejno przebijają baloniki i czytają obietnice swojej drugiej połówce: „Będę.. zmywać naczynia.”, „Będę.. wyprowadzać psa na spacer”.
- 100 balonów. Wypuszczamy na salę około stu balonów, z czego tylko w dwóch są karteczki z napisem Pan Młody i Panna Młoda. Kto pierwszy rozbijając balony znajdzie karteczkę ten wygrywa: fant od Panny Młodej lub Pana Młodego.
- Bucik. Panna Młoda zdejmuje pantofelek i stawia na stole. Każdy kto wrzuci do niego datek (na mieszkanie, na przyszłe dzieci - dowolnie) będzie mógł przez kilka chwil z nią zatańczyć.
- Porwanie. Diabły porywają Młodą Parę i goście weselni muszą się zrzucić na jej wykupienie. Okup również będzie przeznaczony na jakieś cele związane ze wspólną przyszłością Państwa Młodych.
- Dwa kółka. Goście ustawiają ją w dwa okręgi – w wewnętrznym panie, w zewnętrznym panowie – i trzymając się za ręce kręcą się w przeciwnych kierunkach. Gdy muzyka się zatrzymuje, goście się witają, np. przedstawiając się i całując w oba policzki. Zabawa ułatwia poznanie i integrację rodzin.
- Walka o banknot. Zaprasza się dwie osoby do gry o banknot, który leży na krzesełku pośrodku parkietu. Tłumaczy się zasady – kto przedmuchnie banknot z krzesła na stronę przeciwnika – wygrywa. Zawodnicy dmuchają w banknot na próbę. Prowadzące tłumaczy, że to była rozgrzewka i że prawdziwa gra wymaga zawiązania im oczu. Po zasłonięciu oczu zawodnikom, prowadzący stawia między nimi na krześle, ku uciesze publiczności, zamiast banknotu talerz z mąką. Ponieważ gracze tego nie widzą, na dany sygnał zaczynają dmuchać..
- Marynarki. Na parkiet zapraszane są pary, których zadaniem jest tańczyć, dopóki muzyka nie umilknie. Wtedy jak najszybciej mężczyzna musi zdjąć z siebie marynarkę, przełożyć na lewą stronę i ponownie ubrać. Najwolniejsza para odpada, a rozgrywka toczy się dalej, dopóki na parkiecie nie zostaną zwycięzcy.
- Gazety. Pary otrzymują od prowadzącego po gazecie, na której tańczą do muzyki. Na dany sygnał należy złożyć gazetę na pół i tańczyć dalej. Jeśli któraś z par zejdzie z gazety – odpada. Wygra para, która najdłużej utrzyma się tańcząc na coraz mniejszej kostce ze składanej wciąż gazety.
- Sport. Pary losują karteczki, na których wypisane są różne dyscypliny sportowe, które muszą wspólnie pokazać, tak, żeby goście odgadli co to za dyscyplina. Przeważnie bardzo zabawnie to wygląda, na przykład gdy wylosowaną dyscypliną jest jeździectwo czy sumo.
- Wróżba dotycząca przyszłych dzieci. Para Młoda siada tyłem do siebie na krzesełkach i na dany znak (np. gdy ucichnie muzyka) obraca się do siebie. Jeżeli obrócą się twarzą do siebie to znaczy, że będą mieli chłopca, jeśli w przeciwne strony – dziewczynkę. Oczywiście zabawę można powtarzać tyle razy, ile dzieci para planuje.
Udanej zabawy!